GR20, Korsika

Z Calenzany do Concy, 180 km. Hory, které Vám nedají nic zadarmo.

PROČ GR20? POCITY PŘED STARTEM
Už nějaký ten pátek chodím po horách vysokohorskou turistiku a řekla jsem si, že by to chtělo něco delšího, možná o něco víc náročnějšího. Koukala jsem na různé přechody GR a nejlepší se mi zdála právě GR20. Počet km = 180km, úplný ideál.
Četla jsem, že je to velice těžké, ale v hlavě jsem měla, že v pohodě ujdu za den v Tatrách 25 km a v Krkonoších 36km, takže to pro mě zas taková dřina třeba úplně nebude.
Vyrazil se mnou kamarád Petr, který nevěděl, do čeho se mnou jde 😀 V neděli 28.7.2019 tedy vyrážíme směr Bastia.

LETENKY
Do města Bastia na Korsice jsme odlétali z Vídně. Letenky nás stály 4000 Kč se vším všudy. Cestou tam i zpět jsme letěli se společností Eurowings.
Do Vídně jsme se z Čech dostali prostřednictvím BlaBlaCaru 🙂 A zpět z Vídně do Čech jsme už jeli Flixbusem.
DOPRAVA PO KORSICE
Když jsme přistáli v Bastii, potřebovali jsme se dostat nějak na náš start GR20, což byla Calenzana. Z letiště Bastia odjíždí autobus, který Vás doveze za 9euro do centra Bastie a odtud Vás odveze autobus (který parkuje ihned u vlakového nádraží) za 25euro do Calenzany k výchozímu kempu GR20. Tento autobus jezdí 2x za den.

Po Korsice se dá také velice dobře stopovat. Proto pokud se Vám nechce utrácet za autobus, můžete se zkusit dopravit stopem přímo do Calenzany.
Poznámka: My stopovali nejdéle asi 3min.
STANOVÁNÍ NA GR20
Cestou po trase GR20 máte 15 chat – Refugie, na kterých se dá přespat. Dá se buď uvnitř chaty nebo ve stanu, který Vám na chatě půjčí (pokud nemáte svůj).
Cena vychází 7euro na osobu za noc.

POZNÁMKA: Na GR20 je zakázané spát mimo chaty, je to pokutováno. Pokud ovšem chcete spát mimo, doporučuji jít daleko za chatu a spát mimo cesty. My běžně spali tak 2 hodiny od chat a vždy někde v lesích či v 2000 m.n.m. Nikdy nebyl žádný problém. U chat jsme spali pouze 2x, a to první noc ve výchozím kempu za 9 euro na osobu a poté v půlce treku.
JÍDLO A VODA NA GR20
Pokud nechce tahat jídlo sebou, tak na Refugiích se dá pořídit základní potraviny: těstoviny, sýr, salámy, pečivo, tuňák, sardinky, sladké tyčinky, čokolády, ovoce, brambůrky apod.
Přibližné ceny:
Tyčinky (mars, kitkat, snickers) 4 euro
Plechovka coca-cola: 3,50 euro
Tuňák: 4 euro

My jsme si ovšem brali hodně jídla sebou z Čech: tuňáky, travel lunch, adventure menu, rýži, čočku, těstoviny, ovesnou kaši, proteionové tyčinky, sušené maso, sušené ovoce.

Voda: Doporučuji nosit tak 3 litry vody. Voda se dá doplnit v chatách nebo po cestě, kde jsme potkávali mnoho řek a potoků. Voda nám chutnala a prdelační problémy jsme neměly 😀
MÝCH 11 DNÍ NA GR20
GR20 se značí červenobílým pruhem. Na některých cestách se nám stalo, že značení bylo špatně vidět a člověk si kousek zašel. Takže koukat okolo sebe 🙂

Na GR20 jsme vyráželi v pondělí 29.8. v 10 hodin dopoledne z Calenzany a dokončili jsme ji ve čtvrtek 8.8. v 15:00 hodin ve měste Conca. Totálně vydřená teda jsem ji dokončila 😀 Na zádech jsem si celou dobu nesla kámoše, který vážil okolo 15 kg.
ZKUŠENOST, KTERÁ MI DALA NA PRDEL
Na GR20 jsem šla s tím, že to těžké bude, ale že to v pohodě zvládnu. GR20 jsem zvládla, a to ještě dřív než jsem plánovala. Ovšem nemůžu říct, že úplně v pohodě.
Jsem zvyklá chodit v Tatrách 25km, ale nebyla jsem zvyklá chodit to denně s 15kg batohem a bez cest.

Řekla bych, že severní část GR20 snad ani žádnou cestu nemá. Jsou to jenom hory nahoru a dolů a nahoru a dolů a nahoru a dolů. Bez rovin a pouze se značením, které si někdo maloval, jak se mu zlíbilo a řekl prostě jenom, tak lez
VELKÁ DŘINA, VELKÁ BOLEST
Každý den jsem dokončovala s nějakou novou modřinou a v hlavě jsem měla myšlenku, že další den prostě scházím někam dolů a nikam dál nejdu. Bylo to extrémně těžký pro mě. Jak po psychické, tak po fyzické stránce. Bojím se výše, a to výšek, kde jsou lezecké části nebo úseky s řetězy apod. O tom byla velká část GR20 na severu. Lezecké úseky, řetězy, chůze po hřebenech atd. Když to nebyl masakr, byl to extrém 😀 Občas se mi i v koutku očí ukázala slza.
Denně jsme na severu nachodili max. do 15km. Spíše to bylo 12km, 13km.

Ale jsem NESMRTELNÁ! DALA JSEM TO! 😀 😀
CHVÍLE ZALITÉ SLUNCEM
Tak to byly zejména chvíle, kdy jsem seděla u snídaně nebo u večeře 😀 A nebo pauzy, kdy jsem do sebe cpala čokoládou nebo se máčala ve vodě 😀 Každopádně večer a ráno se nám ukazovali nádherné scenérie. Vzhledem k tomu, že denně jsme měli úplně vymetené počasí a 40°C, tak jsme vycházeli brzo ráno a snažili se ujít co nejvíce v příjemném počasí.
TI, CO PUTOVALI S NÁM
Tak kromě dalších lidí, co s námi šli GR20 to byli ještě zdejší krávy, koně, prasata, mravenci, komáři, pavouci apod. 😀 Jednou jsme měli ve stanu velkýho černýho pavouka a to pak nechcete být se mnou ve stanu 😀

Musím říct, že to, co ty krávy někdy překonávaly byl velký mazec. Často jsem si říkala, že ona to snad vyleze ten kopec snadněji a dřív než já 😀
JIH JE PRÝ LEHČÍ
Ano, od Vizzavony, což je půlka treku to opravdu lehčí je. Co jsme postřehli, tak plno lidí, co s náma šli sever ve Vizzavoně skončili a my si to už trajdali sami dál. Doprovázeli nás vcelku krásné rovinky a my konečně denně nachodili okolo 24 km.

Ovšem ani jih Vám nedá nic zadarmo. Do posledního kroku to náročné je. My jsme předposlední den věděli, že nás čeká poslední dvoutisícovka a pak už jenom cesta dolů do Concy. Leda prd 😀 Ono to dolů šlo, ale i tak se našli převýšení 100m nahoru a zase dolů. A když hlava měla už zafixováno, že se mělo jít jenom dolů, tak špatně přijímala, že proč je to sakra ještě nahoru!! 😀 😀 PROČ! Proč se sakra musím škrábat ještě do kopce! Však jsem se škrábala posledních 9 dní 😀
VŽDY JE NA CO VZPOMÍNAT
Byť byly slzy v koutkách očích, byť padaly nadávky, byť jsem měla občas stavy, kdy mi klesly cukry a já chtěla umřít, byť jsem smrděla na km daleko, byť bolely záda, batoh překážel, tak tu teď sedím s úsměvem a přijde mi to, jak když jsem to dokončila někdy před půl rokem 🙂

Je to pro mě neskutečně velká zkušenost. Doporučuji to jít všem, co máte už něco nachozeno. Nedoporučuji to někomu, kdo zajde na hory 1x za měsíc na lehkou 20 km procházku po Krkonoších. Taky doporučuji vzít sebou nějakého parťáka jako já měla Petra, který mi v hodně situacích pomohl, když jsem měla už skoro naděláno v kalhotech.
ODMĚNA JMÉNEM PALOMBAGGIA BEACH
Když dorazíte do Concy, tak je tam restaurace GR20 odkud odjíždí autobus, který Vás doveze do takových těch hlavních měst, odkud odjíždí autobusy do Bastie na letiště. My měli ještě 2 dny, takže jsme jako první navštívili město Sainte Lucia, kde jsme zakempovali a pořádně se vypsrchovali, najedli a zarelaxovali u bazénu.

Druhý den jsme pak odjeli autobusem do města Porto-Vecchio odkud odjížděl autobus na pláž Palombaggia. Pokud byste se nevyznali v jízdních řádech u nich, tak já všechno hledala přes: www.rome2rio.com.

Koupačka byla fakt za odměnu. A jak já nesnáším válení se na plážích, tak mi ten půl den fakt bodnul. Noc jsme pak prochárapali na pláži. Nikdo nás neotravoval.
BEZ SPOLEČNÉHO FOTA SE NEMOHLO PŘECE ODJET
Tak tedy celou tu dobu jsem smrděla, otravovala a stěžovala si Petrovi 😀 Věřím, že na to teď jistě rád vzpomíná. Moc děkuji za ty nervy se mnou! A děkuji za radu, že sušené švestky jsou nejlepší s nějakou 80% čokoládou! Fakt doporučuje jedna Hanča z jedné 😀 😀 A Petr, který tuhle dobrotu vymyslel 😀
CO BYLO V BATOHU:
STAN (který jsme si s Petrem rozdělili napůl): https://www.4camping.cz/p/stan-hannah-serak-2/
KARIMATKA: https://www.hanibal.cz/therm-a-rest-prolite-plus-womens-regular-id16689
SPACÁK: https://www.hanibal.cz/warmpeace-viking-600-180cm-id13962#/6023-barva-navy_black_black_pravy_zip
EŠUS

OPALOVACÍ KRÉM, HYGIENICKÉ POTŘEBY

FOŤÁK
KAM DÁL?
Když vše vyjde, tak v září bych ráda do Dolomit či na Slovinsko, tak uvidíme 🙂

Příští rok ?? Tour du Mont Blanc, GR221, Santiago de Compostela, Rakousko, Norsko – prostě uvidíme, kam mě nohy zavedou 🙂

DOTAZY:
Pokud byste ke GR20 chtěli ještě něco vědět, tak pište na:
Facebook: Hana Jampílková photography
Instagram: @hanajampilkova
E-mail: hana.jampilkova@seznam.cz

A KOUKEJTE UŽÍVAT ŽIVOTA!! JAK ŘÍKÁM, MRTVÍ BUDETE DLOUHO, TAK AŤ SI NEUŽÍVAJÍ JENOM ČERVI 😀 ŽIVOT JE JEDNO VELKÉ ŽŮŽO LABŮŽO 🙂